De 100 beste steden voor de toekomst van het bedrijfsleven

De Finom Innovation in Business Index onthult welke wereldsteden de speerpunten zijn voor het bedenken van nieuwe ideeën en oplossingen in de zakenwereld, en in welke sectoren ze uitblinken.

• San Francisco is de hoogst genoteerde stad in de index en scoort hoog op factoren zoals R&D-uitgaven van het bedrijven en tech-ecosysteem. Peking en New York staan op de tweede en derde plaats. Parijs is de enige Europese stad in de wereldwijde top 10.
  • Boston staat het hoogst genoteerd voor R&D-uitgaven van universiteiten, vóór Londen en Peking.
  • Peking voert de index voor durfkapitaalfinanciering aan, gevolgd door New York en San Francisco.
  • Peking of Beijing staat ook bovenaan de index voor AI & Machine Learning Innovation, vóór New York en San Francisco.
  • Londen is de hoogst genoteerde stad voor innovatie op het gebied van bank- en financiële diensten, fintech en IT- en software-ontwikkeling.

Amsterdam, Nederland, september 2021 – B2B-platform voor financiële dienstverlening Finom.co heeft een onderzoek uitgevoerd over de beste steden ter wereld voor bedrijfsinnovatie. Als bedrijf dat nieuwe technologieën gebruikt om het zakendoen en het leven van ondernemers en professionals in Europa te verbeteren, besloot Finom de eerste Finom Innovation in Business Index te lanceren om te zien of bepaalde steden hubs zijn voor zakelijke innovatie. Het onderzoek splitst het innovatielandschap op in verschillende gebieden, waaronder onderzoek en ontwikkeling, start-upactiviteiten en beschikbaarheid van financiering, en kijkt daarnaast naar innovatie op afzonderlijke sectorniveaus, bijvoorbeeld in kunstmatige intelligentie, biotechnologie en fintech. De resulterende index geeft inzicht in welke wereldsteden de toon aangeven als het gaat om het hebben van ecosystemen die vruchtbaar zijn voor bedrijfsinnovatie, en openbaart welke steden wereldleiders zijn op het gebied van innovatie in elke sector.

“Als financieel B2B-platform zijn we ons er terdege van bewust dat bedrijfsinnovatie zelden geïsoleerd plaatsvindt”, zegt Jakov Novikov, CEO en medeoprichter van Finom. “In de hele geschiedenis hebben succesvolle innovatieve bedrijven de ontwikkeling van een ondersteunend ecosysteem in hun woonplaats of stad geïnitieerd, waaronder bijvoorbeeld Ferrari, dat bijna een eeuw geleden werkgelegenheid en expertise in produceren naar Modena in Italië bracht. Meer autobedrijven verhuisden vervolgens naar de stad, waaronder Lamborghini en Maserati, aangetrokken door de diepgaande kennis van de industrie en de geschoolde arbeidskrachten. Dit proces leidde uiteindelijk tot het ontstaan van de zogenaamde 'motorenvallei' in dat deel van Italië. Dezelfde trend zien we vandaag de dag nog steeds, met verschillende steden die het innovatielandschap in diverse sectoren leiden. Uit onderzoek blijkt dat Boston de leidende stad is voor biotechnologische innovatie, terwijl San Francisco bovenaan de lijst staat voor groene technologische innovatie. Deze steden hebben een aanzienlijke knowhow van de industrie en ontelbare toeleveringsbedrijven die de toeleveringsketen voeden.”

Hoe het onderzoek werd uitgevoerd:

Finom begon met het opstellen van een shortlist van 200 steden op basis van hun grootte en betekenis in de zakenwereld, die ze terugbrachten tot de 100 best scorende steden. De steden werden vervolgens geanalyseerd volgens twee brede categorieën. De eerste categorie, innovatiegebieden, bestond uit een aantal subfactoren die betrekking hebben op verschillende stadia van het bedrijfsinnovatieproces. De tweede categorie, industrieën, bekijkt welke steden toonaangevend zijn op het gebied van bedrijfsinnovatie per bedrijfstak.

Voor de eerste categorie werden de uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling door bedrijven, overheidsorganisaties en universiteiten in elke stad beoordeeld, als erkenning van de centrale rol die R&D speelt bij innovatie in het bedrijfsleven.

Vervolgens werd het industriële ecosysteem in elke stad beoordeeld om de bijdrage van de industrie aan het lokale gebied te meten. Er werd met name gekeken naar de werkgelegenheid die productie- en technische bedrijven naar elke stad brengen, en of bedrijven in deze sectoren hun hoofdkantoor in de steden hebben. Het tech-ecosysteem werd vervolgens geanalyseerd om de diversiteit en volwassenheid van deze sector in elke stad te meten.

Vervolgens werd in elke stad het aantal start-ups geteld dat sinds 2010 is opgericht en sinds 2015 financiering heeft ontvangen. Hierin werd duidelijk dat innovatie in het bedrijfsleven vaak afkomstig is van meer flexibele, verstorende bedrijven, de zogeheten disruptors. De totale durfkapitaalfinanciering die bedrijven in elke stad sinds 2010 hebben ontvangen, werd ook opgenomen als een meting van de lokale steun die beschikbaar is voor innovatieve bedrijven.

Voor de tweede categorie analyseerde het onderzoek de omvang van het lokale bedrijfsecosysteem dat gewijd is aan verschillende innovatieve sectoren, waaronder kunstmatige intelligentie, biotechnologie en groene technologieën, om vast te leggen in welke mate verschillende steden de groei en ontwikkeling van bepaalde industrieën domineren.

De resulterende index geeft een overzicht van de beste wereldsteden voor innovatie in het bedrijfsleven, gerangschikt op scores en verdeeld per land.

De volledige en interactieve tabel met gegevens en de volledige methodologie vindt u hier:

Meer bevindingen en uitspraken van het senior management van Finom vindt u onderaan dit persbericht.

Bevindingen:

De onderstaande tabel geeft een voorbeeld van de resultaten voor de 10 best scorende steden van de 100 steden in de index. Alle scores zijn gebaseerd op een schaal van 100, waarbij 100 de hoogst mogelijke score is en 50 de laagste.

De top 10 steden voor bedrijfsinnovatie:
PlaatsScore
1. San Francisco100,00
2. Peking91,16
3. New York90,70
4. Londen78,48
5. Boston76,71
6. Shanghai73,23
7. Tokio70,79
8. Parijs69,07
9. Washington D.C.66,02
10. Los Angeles64,96

NB Dit is een voorbeeld van de volledige resultaten, die u hier kunt vinden: https://finom.co/nl-be/research/

De onderstaande tabellen geven een voorbeeld van de resultaten voor de 10 steden met de beste R&D-scores voor overheidsorganisaties en die met de beste R&D-scores voor universiteiten:

OverheidsorganisatiesUniversiteiten
1. Peking100,001. Londen100,00
2. Washington D.C.86,152. Boston99,36
3. San Francisco85,733. Peking98,96
4. New York79,144. Seoul93,94
5. Parijs77,875. New York91,15
6. Seattle75,006. Singapore89,82
7. Berlijn73,557. Los Angeles88,69
8. Hangzhou72,198. Sydney87,93
9. Grenoble72,199. Pittsburgh86,88
10. Los Angeles71,9110. Melbourne86,56

De volgende tabellen geven een voorbeeld van de resultaten voor de 10 steden met de beste scores voor start-ups, wat wijst op een groot aantal gefinancierde start-ups, en de steden met de beste scores voor financiering met venture capital, wat wijst op een hoger bedrag aan durfkapitaalfinanciering in die steden:

Start-upsDurfkapitaalfinanciering
1. Londen100,001. Peking100,00
2. New York95,882. New York93,22
3. San Francisco86,323. San Francisco90,36
4. Peking75,484. Shanghai89,77
5. Tokio67,335. Londen88,66
6. Parijs65,956. Hangzhou82,25
7. Singapore65,477. Singapore79,21
8. Los Angeles65,168. Boston78,40
9. Toronto64,589. Tokio78,04
10. Shanghai64,3410. Berlijn77,56

De onderstaande tabellen tonen de 10 belangrijkste steden voor innovatie op het gebied van kunstmatige intelligentie en machinaal leren, en voor innovatie op het gebied van biotechnologie:

AI en machinaal lerenBiotechnologische innovatie
1. Peking100,001. Boston100,00
2. New York90,422. New York83,61
3. San Francisco89,503. Shanghai76,11
4. Shanghai84,324. San Francisco71,35
5. Londen75,605. Peking69,46
6. Tokio59,976. Londen64,61
7. Parijs59,507. Toronto62,00
8. Tel Aviv59,278. San Diego58,80
9. Pittsburgh59,159. Seattle58,60
10. Singapore58,9110. Parijs58,24

De onderstaande tabellen tonen de 10 belangrijkste steden voor fintech-innovatie en voor innovatie op het gebied van IT- en softwareontwikkeling:

FintechIT- en softwareontwikkeling
1. Londen100,001. Londen100,00
2. New York91,742. San Francisco98,89
3. Hangzhou 86,563. New York98,87
4. San Francisco77,484. Peking81,67
5. Peking75,335. Tokio68,28
6. Berlijn58,996. Singapore65,63
7. Singapore58,757. Parijs65,26
8. Toronto56,618. Toronto63,94
9. Chicago55,789. Shanghai63,70
10. Hongkong55,6710. Los Angeles62,89

De ruwe gegevens voor elke categorie kunnen op verzoek worden verstrekt.

Citaten

1. “We wilden dat het onderzoek inzicht zou geven in welke steden innovatie in verschillende sectoren leiden, niet alleen in de financiële sector waartoe wij behoren”, zegt medeoprichter en CEO van Finom, Jakov Novikov. “Sommige resultaten waren verwacht, bijvoorbeeld de dominantie van Londen op het gebied van fintech-innovatie en de hoge indexscore van San Francisco voor innovatie op het gebied van groene technologieën. Verrassender waren de uitstekende scores van Beijing voor innovatie rondom AI en machine learning, onderwijs en mobiliteit, waaruit blijkt dat er aanzienlijke strategische investeringen worden gedaan in de stad. Peking staat ook bovenaan de lijst wat betreft R&D-uitgaven door overheidsorganisaties en durfkapitaalfinanciering, wat een indicatie geeft van de beschikbaarheid van financiering voor lokale innovatieve bedrijven. Het is ook verrassend om te zien dat de EU achterloopt op het gebied van bedrijfsinnovatie, met slechts één stad (Parijs), in de wereldwijde top 10 van onze index.”
  2. “Innovatie wordt vaak aangewakkerd door start-ups die een extern perspectief gebruiken om bestaande processen en gevestigde sectoren te verstoren. Dit is precies wat er de afgelopen jaren in de financiële en bancaire sector is gebeurd”, aldus Yakov Novikov, medeoprichter en CEO van Finom. “Het is geen verrassing dat de steden met de meest gefinancierde start-ups ook sterk scoren qua venture capital, met name Londen, New York en San Francisco. Deze factoren bieden een nuttige barometer voor de gezondheid van het innovatie-ecosysteem in elke stad en zijn een voorbeeld van de omstandigheden waarin opkomende bedrijven moeten gedijen. Het hebben van een robuuste start-upcultuur heeft veel voordelen voor steden en hun inwoners, waaronder meer werkgelegenheid, een gezondere economie en de oprichting van een zakelijk ecosysteem dat in de voorhoede van industriële verandering opereert.”

Instructies voor publicatie:

Het is uitgevers toegestaan om deze gegevens en grafieken te publiceren; wij vragen u wel vriendelijk om de bron te vermelden: https://finom.co/nl-be/research/.

Woordvoerders van Finom zijn beschikbaar voor interviews. Als u een exclusief citaat met een bepaalde invalshoek wenst, neem dan contact met ons op.

Over Finom: Finom is een internationale innovatiegedreven start-up die momenteel financiële diensten aanbiedt in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Polen, Nederland en België. Het hoofdkantoor is gevestigd in Amsterdam (Nederland). Finom werd in 2019 opgericht en heeft sindsdien als missie om het leven van kleine ondernemers, freelancers en zzp'ers, die de economische ruggengraat van Europa vormen, te vereenvoudigen. Finom is een 100% digitale financiële B2B-dienst, ontworpen door zelfstandigen voor zelfstandigen. Het voegt financieel beheer, facturering en bankieren samen. De start-up haalde in 2020 16,8 miljoen euro aan investeringen op. De belangrijkste investeerder is Target Global, een internationale investeringsmaatschappij met hun hoofdkantoor in Berlijn. Ga voor meer informatie naar Finom.co.

Over SweetSpot PR: Het in Berlijn gevestigde Sweet Spot PR bestaat uit een team van creatieven, journalisten en gegevensanalisten dat een bureau heeft opgericht. Dit als antwoord op de groeiende uitdagingen waar de media voor staan nu de branche zich aanpast aan de digitale wereld. Het bureau bevordert op feiten gebaseerde, informatieve en boeiende journalistiek door datagestuurde journalisten in contact te brengen met waardevolle inhoud van onderzoeksbureaus en industriële opdrachtgevers.